برنامه ریزی برای جابه جایی

یکی از عواملی که موجب می‌شود در طول جابه جایی و اسباب کشی دچار استرس کمتری شوید و به طور مناسب و دقیق کارهای خود را مدیریت نمایید، برنامه ریزی است. به واسطه‌ی برنامه ریزی می‌توانید یک استراتژی صحیح و مطمئن برای کنترل حساس ترین امور طرح کنید. در نتیجه یک جابه جایی بدون هیچگونه دلهره آورای نسیب شما می‌شود. برای داشتن یک برنامه ریزی برای جابه جایی ابتدا باید یک جدول دقیق برای زمانبندی کارهایتان آماده نمایید. در ادامه شما را در چگونگی طراحی یک برنامه ریزی مناسب جهت اسباب کشی راهنمایی می‌کنیم.

جدول برنامه ریزی برای اسباب کشی

پس از آنکه جدول مربوطه را آماده و نصب کردید؛ تاریخ و زمان دقیق انجام هر یک از امور را در ان یادداشت نمایید. در نتیجه با داشتن یک چک لیست ساده از کارها شاهد پیشرفت بسیاری از امور خواهیم بود. از جمله مزایای داشتن یک چک لیست اسباب کشی می‌توان به کاهش هرج‌ومرج در جابجایی، سرعت بخشیدن به آماده‌سازی اثاثیه جهت بسته بندی و حمل بار و کاهش استرس جابجایی اشاره کرد.

شروع برنامه ریزی از هشت هفته پیش از اسباب کشی

8 هفته پیش از زمان اسباب کشی، بهترین موقع برای آغاز برنامه ریزی برای جابه جایی می‌باشد. در این مدت تا دو هفته قبل از جابه جایی باید یکسری از کارها بررسی و انجام شوند که از جمله آن ها می‌توان به پیدا کردن بهترین خانه مطابق با شرایط خود، بررسی محل و اطراف محیط خانه موردنظر، کنار گذاشتن و رد کردن وسایل اضافه‌ای که مدت هاست از آن ها استفاده نشده، پیدا کردن یک شرکت باربری خوب و معتبر و … اشاره کرد.

برنامه ریزی برای شش هفته پیش از اسباب کشی

سپس برای 6 هفته باقی مانده برنامه خود را برای مواردی مانند زمان حرکت، بسته بندی وسایل، تنظیم بودجه برای جابه جایی، بیمه و … اختصاص دهید. برای این منظور ابتدا یک یک پوشه تهیه کنید و تمام اسناد مربوط به باربری وسایل منزل اعم از برنامه‌ها، قراردادها، امورمالی و … را داخل آن نگه دارید تا حین جابه جایی گم نشوند. به منظور تنظیم بودجه و صرفه جویی در هزینه‌ها بهتر است تا حد امکان از تعداد و حجم وسایل خود بکاهید؛ بدین طریق شما کمتر مجبور به صرف هزینه برای بسته بندی وسایل می‌شوید.

یکی دیگر از مواردی که در این بازه زمانی باید به آن توجه نماید، مطلع کردن محل کار خود از جابه جایی و اسباب کشی در چنین روزی است. حتما از قبل برای روز اسباب کشی مرخصی بگیرید تا بتوانید روی جابجایی تان تمرکز داشته باشید. اگر قرار است به خانه اجاره‌ای بروید از قبل توافقات لازم را با صاحب‌خانه انجام دهید، تا میان دریافت حقوق و پرداخت اجاره یک هماهنگی صورت گیرد.

کم کم جعبه‌ها، کارتن‌ها و تجهیزات لازم را برای بسته بندی وسایل خود فراهم کنید. در این مورد به طور منطقی عمل کنید بدین معنا که نه پیش از حد جعه و کارتن تهیه نماید که باعث افزایش هزینه‌ هایتان شود و نه کمتر از حد خرید کنید که باعث ایجاد مشکل در بسته بندی وسایلتان شود.

برنامه ریزی برای چهار هفته پیش از جابه جایی

در این بازه ابتدا تغییر آدرس خود را به اطلاع بانک، شرکت‌ های بیمه، وکلا و دیگر افراد مهم، مؤسسات انتقال آب و برق و … برسانید و آدرس جدید را به آن‌ها ارائه دهید؛ همچنین عضویت و اشتراک‌هایی که با این آدرس دارید را لغو نمایید. اگر به شهر و یا کشور دیگر اسباب کشی می‌کنید یک برنامه ریزی برای غذا و مسکن در طول مسیر (در صورت نیاز)، رزرو هواپیما یا قطار و رزرو یک شرکت حمل‌ و نقل قابل‌ اعتماد به اجرا نمایید. همچنین در این بازه وسایل و لباس‌ هایی که برای فصول دیگر سال هستند و در حال حاضر به آن ها احتیاجی ندارید را بسته بندی کنید.

برنامه ریزی برای دو روز پیش از جابه جایی

در این بازه باید تقریبا بسته بندی وسایل خانه‌تان تمام شده باشد. منزل خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که چیزی را فراموش نکرده‌اید. سپس جعبه ضروری شب اول و تمام اقلامی را که می‌خواهید نزدیک شما باشند را بسته نمایید. این اقلام را از سایر وسایل دور نگه دارید تا به طور اشتباهی وارد وسایل نقلیه حمل بار، که می‌تواند وانت بار باشد و یا خاور، نشوند.

 برنامه ریزی برای یک روز پیش از اسباب کشی

در این روز شما نسبت به روهای قبلی بیشتر به تمرکز نیاز دارد. در روز قبل از جابه جایی چک‌لیست برنامه ریزی برای اسباب کشی را در دسترس قرار دهید، و یک استراحت شبانه خوب و کافی داشته باشید و صبح زود بیدار شوید. این فرایند باعث می‌شود صبح با انرژی کافی بیدار شوید و قدرت و تمرکز لازم را برای انجام امور داشته باشید. از دیگر واردی که باید به آن‌ها توجه کرد می‌توان گفت که:

  • از ایمنی وسایل و بسته‌بندی‌ها مطمئن شوید.
  • وسایل برقی را از برق بکشید.
  • برای بسته بندی یخچال، بسته بندی و حمل لباسشویی، حمل ظرف‌شویی و … آن‌ها را خوب تمیز کنید و اتصالات آن‌ها را جدا نمایید.
  • اقدامات لازم برای محافظت از خانه قدیمی از آسیب و جلوگیری از حوادث و صدمات در زمانی که اقلام خود را از خانه خارج و بار کامیون حمل بار می‌کنید انجام دهید.
  • بچه‌ ها و حیوانات خانگی را از شلوغی اسباب کشی دورنگه دارید. 
  • به مقدار کافی میان وعده  و نوشیدنی درصورتی‌که جابجایی بیش از 3 الی 4 ساعت طول بکشد در نظر داشته باشید.
  • خانه فعلی را درنهایت تمیز کنید.
  • آخرین نگاه را به اطراف بیندازید.
  • قفل درب را چک کنید.
این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید