روش های اصولی مهار بار

مهار بار و حفظ امنیت آن در هنگام جابجایی و حمل و نقل بسیار موضوع بسیار مهمی است که به هیچ عنوان نمی‌توان نسبت به آن چشم پوشی کرد. در صورتی که این فرایند به طور ایمن و صحیح انجام نگیرد، وسایل در طول مسیر حتی با داشتن بسته بندی اصولی، دچار خسارت و زیان بسیاری خواهند شد. درواقع مهار اثاثیه به این دلیل صورت می‌گیرد که در هنگام حمل آنها به مقصد، وسایل در طول مسیر جابجا نشده و به بیرون ماشین حمل بار پرتاب نشوند. بارگیری بار روی ماشین های حمل بسته به نوع بار و بر اساس مشخصات بار صورت می‌گیرد. در اینجا به ابزارهایی که برای مهار بار های مختلف نیاز داریم اشاره می کنیم:

وسايل و تجهيزات مهار بار

مهار کننده های بارگیر از نظر ساختار و تجهیزات شامل انواع اتصالات، درب های کناری، نرده های محافظت کننده جلو، سقف و پوشش نرده ای و … هستند. این تجهیزات باید از نظر ساختار و دوام از مقاومت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به طور اصولی و کامل، امنیت بار را حفظ نمایند. زیرا اگر هر یک از این موراد دچار نقص باشد می‌تواند باعث انحراف بار و سقوط آن گردد.

هرکدام از تجهیزات مذکور باتوجه به نوع وسیله نقلیه، ظرفیت آن، ابعاد بارگیری، نوع بار و نحوه بسته بندی کاربرد دارد. تجهیزاتی که برای نگهداری بار در ماشین باربری به کار گرفته می‌شود باید بتواند در مقابل فشارهای وارده از طرف بار و بندها مقاومت کافی از خود نشان دهد.

جهت حمل بارهایی نظیر ورق ها به صورت فله‌ای باید ماشین حمل و نقل به جاستون در کنار کفی مجهز گردد تا ستون ها در آن جای بگیرند. سطوح گوه ها باید از اصطکاک کافی و قابلیت اتصال به بند برخوردار باشند. بندها گوه را به وسیله نقله متصل می‌نمایند.

نکات لازم در ایمنی بار

هنگامی که محافظ ها برای مهار بار به اندازه کافی محکم نبودند می‌توان با بستن زنجیر به بالا و کناره ها، ظرفیت این تجهیزات را افزایش داد. با استفاده از زنجیز می‌توان بار را از شوک های ناگهانی موجود در مسیر حفظ کرد و از این طریق کارایی تجهیزات بکار رفته را افزایش داد. دیواره های کناری را باید با بند و به طور متقاطع به بارگیر بست، در این حالت می‌توان از حرکت جانبی بار جلوگیری نمود.

چادرها نقش بسیار مهمی در حفاظت از بار در هنگام شرایط آب و هوایی نامساعد دارند. خصوصا چادرهای برزنتی در شرایط جوی مثل باد، باران، گرد و غبار و خاک می‌تواند برای ایمنی و حفظ کیفیت بار بسیار مناسب باشد. با اینحال این نوع تجهیزات نمی‌توانند به تنهایی به عنوان ابزاری برای مهار بار مورد استفاده قرار گیرند. مگر آنکه به همین منظور طراحی و تولید شده باشند. به بیان دگیر از چادر در زمانی می‌توان به عنوان ابزاری برای مهار بار استفاده کرد که بار مورد نظر ما سبک باشد.

نیروی بسته بندی و کشش تسمه ها در مورد یک پک باید کمتر از نصف حداقل مقاومت تعیین شده باشد. تا بار و بسته بندی آسیب نبیند. جهت مهار مناسب بارهایی که سطح لغزنده‌ای دارند، نیاز به نیروی بسته بندی بالا است. در نتیجه برای بسته بندی و مهار این گونه بارها روی کفی باید از تسمه های فولادی استفاده شود. همچنین برای نگهداری بهتر از بار باید از سیم بکسل با ظرفیت متناسب تحمل بار در اتصالات و گره ها استفاده کرد. برای ایجاد کشش در سیم بکسل باید از بست تنظیم دو طرفه بکار گرفت.

استفاده بهینه از ابزارهای مهار بار

برای استفاده بهینه از ابزارهای مهار و نگهداری بار بهتر است در هنگام استفاده از طناب، زنجیر، تسمه های فولادی و سیم بکسل، که از بندهای متداول برای بارگیری می‌باشند، از کشنده های مکانیکی و رابط استفاده نمود. البته فاکتورهایی مانند ظرفیت، مقاومت و عمر مفید هر کدام از این تجهیزات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس بهتراست قبل از استفاده، توسط متخصص بررسی شوند.

تمامی بندها نیاز به کشنده های مکانیکی و رابط دارند. این تجهیزات باید به نحوی طراحی شوند که هنگام کشیدن بند، بند رها نشود. به طوری که برای فردی که در حال کار با این بندها است هیچ گونه پس زنی نداشته باشد. هچنین سطوح و بین رشته ها در هر متر از طول بندها و طناب ها باید مورد بررسی قرار گیرد. در طول بندها نباید هیچگونه بریدگی و یا گره خوردگی وجود داشته باشد زیرا در اثر کشش ممکن است باز شود. پس از کشیدن بند ها کشش اولیه آن پس از مدت کوتاهی آزاد شده و طناب باید مجدد کشیده شود.

درصورتی که زنجیر موردنظر برای بارگیری دارای حلقه هاي شكسته، خورده شده، پريدگی، شيار، خراشيدگی، فرسودگی، طولی با گره خوردگی، پيچيدگی، خميدگی يا كشيدگی داشته باشد، نباید از آن استفاده کرد. همچنین زنجيرها را نبايد با سيم يا پيچ به بارگير متصل نمود زيرا با ظرفيت زنجير سازگار نيستند. زنجيرهايی كه برای نگهداری و مهار بار بکار گرفته می‌شود، هرگز برای بلند كردن يا تخليه بار نباید اسـتفاده شوند.

این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید