باربری و حمل پیانو

باربری و حمل پیانو از جمله سخترین انواع جابجایی محسوب می‌شود؛ خصوصاً اگر پیانو از نوع گراند باشد. این ساز کلاسیک از دیرباز تا به امروز از طرفداران بسیاری برخوردار بوده و از آن در کلیساها، خانه ها، تالارها و مراکز برگزاری کنسرت های موسیقی و حتی رستوران ها استفاده می‌شود. پیانو از جمله اقلام بسیار سنگین، حجیم و گران قیمت است. کوچکترین آسیبی به پیانو و یا بدنه آن، می‌تواند باعث نقص در عملکرد این ساز شود و از ارزش مالی آن بسیار بکاهد. بر همین اساس رعایت نکات ایمنی و داشتن تخصص در حمل و باربری این ساز از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

انواع پیانو برای حمل

پیانو انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها در پی پیشرفت فناوری و تکنولوژی ایجاد شده‌اند. هر کدام از این انواع به شرح زیر می‌باشند:

پیانوی گراند Grand piano: 

پیانوی گراند مدل کلاسیک پیانو می‌باشد که دارای ابعادی بسیار بزرگ و درازتر نسبت به سایر انواع پیانو است. این نوع پیانو به خاطر ابهت خاصی که دارد بیشتر در مراکز رسمی مانند برگزاری کنسرت ها و برنامه های موسیقی و یا رستوران هایی که هنگام صرف غذای مشتریان برای آنها پیانو نواخته می‌شود و موسیقی زنده دارند، استفاده می‌شود.

پیانو گراند از قدرت صدایی بسیار بالا و قوی برخوردار است. در بسیاری از مراسم، جهت شنیده شدن هر چه بهتر صدای پیانو، درب روی بدنه آن را بواسطه یک پایه به حالت نیمه باز می‌گذارند. این پیانو به دلیل حجم بزرگی که دارد حمل و باربری آن کار نسبتاً دشوار و سختی است. شرکت های وانت بار باید این ساز را با دقت بسیار زیاد حمل نمایند.

پیانوی دیواری Upright (vertical) piano:

این نوع پیانو ها برخلاف پیانوهای گراند، دراز و حجیم نیستند، بلکه دارای پشت تختی می‌باشند. بر این اساس پیانوی دیواری نسبت به پیانو گراند، سبک‌تر و کوچک‌تر است. بیشتر افراد علاقه‌مند به موسیقی به دلیل حجم معقول‌تر این مدل، از آن در خانه های خود استفاده می‌کنند. مسلماً جابجایی پیانو دیواری چه در هنگام خرید و چه در هنگام هر نوع جابجایی، بسیار راحت‌تر بوده و معمولا شرکت های وانت بار، بسیار آسان تر این کار را برای مشتریان انجام می دهند. 

پیانوی دیجیتالی Electric, electronic, and digital:

پیانوی دیجیتالی حتی از پیانو دیواری نیز سبکتر است. ظاهر این دو پیانو به یکدیگر شبیه بوده اما با این تفاوت که در پیانو دیجیتال دیگر چکش ها، صفحه مسی و سایر اجزایی که در پیانو باعث تولید صدا میشدند، وجود ندارد. صدای حاصل از آن بواسطه تجهیزات الکترونیکی و دیجیتالی است. معمولاً افراد حرفه‌ای کمتر به سراغ این دسته پیانوها می‌روند و بیشتر به درد افراد تازه کار در زمینه آموزش موسیقی و پیانو می‌خورد. همچنین قیمت پیانو دیجیتال کمتر از دو مورد مذکور است. حمل و جابجایی این نوع پیانو ها جهت اسباب کشی و یا حتی تغییر دکوراسیون منزل، نسبتا راحت‌تر است.

سایر انواع پیانو:

بجز موارد مذکور، در گذشته انواع مختلف دیگری نیز از پیانو وجود داشتند که امروزه دیگر استفاده چندانی نداشته و تقریبا فراموش شده اند. و یا در زیر مجموعه‌ی یکی از 3 انواع نام برده‌ی بالا قرار گرفته اند. از جمله این پیانوها میتوان به پیانوهای دوطبقه، پیانو اسپینت، پیانو کنسول، پیانوی گنجه ای، پیانوی میز منشی و … اشاره کرد.

نکات حمل پیانو

به طور کلی باربری و حمل ابزارآلات موسیقی از حساسیت زیادی برخوردار است. باتوجه به آنکه پیانو، سازی بسیار سنگین، حساس و گران قیمتی است باید کارگران باربری و وانت بار برای حمل و جابجایی آن، نکات مهمی را در نظر داشته باشند. در ادامه به نکات و ترفندهایی می‌پردازیم که در حمل این ساز می‌تواند بسیار موثر و مفید واقع شوند. این موارد به طور خلاصه به شرح زیر هستند:

  • حرکت دادن پیانو باید بسیار دقیق و آرام باشد (خصوصاً پیانوهای گراند).
  • پیانو وزن سنگینی دارد به همین خاطر جابجایی آن توسط قوی‌ترین افراد صورت گیرد. 
  • بعضی از پیانوهای دیواری و یا اسپینت، در زیر پایه هایشان چرخ دارند ولی در بیشتر مدل ها اینطوری نیست. این نوع پیانوها را میتوان به واسطه چند نفر، همزمان و به آرامی بلند کرده و اقدام به بسته بندی آن نمود. معمولاً بسته بندی پیانو با استفاده از پتو یا پارچه های کلفت و بوسیله از تسمه و لوازمی مانند آن صورت می‌گیرد. 
  • برای جابجایی پیانوهایی که چرخ در زیر پایه های آنها وجود ندارد، می‌توان پس از بسته بندی، از وسایلی مانند چرخ های بزرگ (یا Hand Truck در باربری) استفاده نمود. 
  • حمل و جابجایی پیانو در هنگام باربری باید بگونه‌ای انجام شود که کوچکترین خسارت جانبی مانند خراش، ضربه، آسیب به بدنه، پایه ها و یا کلیدهای آن وارد نشود.

جابجایی با وانت بار

شرکت وانت بار تهران با سال ها تجربه و تخصص در زمینه انواع خدمات جابجایی و حمل بار به تمام نقاط کشور، آماده است با بهترین کیفیت تضمین شده در زمینه حمل و جابجایی پیانو شما هنرمندان و هنردوستان عزیز، به محل سکونت و یا محل کار جدید، در خدمت شما مشتریان گرامی باشد. 

اگر پیانوی شما از هر نوع شامل گراند، دیواری، دیجیتالی، اسپینت، کنسول و … باشد، و یا پیانوی اتریشی، آلمانی، ژاپنی، کره‌ای و یا … باشد، بدون هیچ گونه نگرانی و با خیال راحت می‌تواند حمل این ساز گرانقدر را به ما بسپارید.

این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید