بسته بندی و حمل اجاق گاز و فر

حمل و بسته بندی اصولی اجاق گاز و فر جزء فوت و فن های باربری و وانت بار محسوب می‌شود. اثاثیه بزرگی نظیر اجاق گاز و فر به دلیلی وزن سنگینی که دارند و همچنین زیرسازی های کف، باید با دقت جابجا و حمل شوند. اجاق گازها توسط برندهای مختلفی در طرح ها وشکل های مختلفی تولید می‌شوند. برخی از آن ها توکار و برخی در مدل های ایستاده هستند. پیش از آنکه این نوع وسایل را جابجا کنید، توصیه می‌شود با خواندن دفترچه راهنما با قسمت های مختلف آن بیشتر آشنا شوید.

اگر دفترچه را دور انداخته‌اید و یا در حال حاضر به آن دسترسی ندارید، می‌توانید با توجه به مدل اجاق گاز و فرتان آن را در اینترنت سرچ کنید. به این ترتیب با جنبه های ایمنی و تفاوت های ظاهری مدل اجاق گازتان بیشتر آشنا می‌شوید. برای بسته بندی و حمل این وسایل به یکسری تجهیزات اساسی احتیاج خواهید داشت از جمله آنها شامل:

  • چرخ دستی برای حرکت اجاق
  • متر برای اندازه گیری
  • پتو
  • نوارچسب
  • پلاستیک حباب‌دار

1.اندازه گیری درب اجاق گاز و فرها برای بسته بندی

پیش از آنکه اقدام به حمل اجاق گاز و فر نمایید، لازم است آنرا با استفاده از فوم های مخصوص، بسته بندی کنید.اگر فوم های اورجینال خود گاز را ندارید می‌توانید از چند لایه پتو و یا پلاستیک های حباب دار بزرگ استفاده کنید.

یکی از اساسی ترین موارد در جابجایی اجاق گاز و فر، اندازه گیر آنها و متناسب کردنشان با درب خروجی است. اگر اندازه اجاق گاز و فرتان از اندازه درب های ورودی و خروجی ساختمان بیشتر بود، باید یک فکر اساسی نسبت به عبور دادن آنها بنمایید.

2. آماده کردن اجاق گاز

برای حمل و جابجایی اجاق گاز و فرها باید اتصالات آنها را از برق یا گاز جدا نمایید. اینکار بسیار خطرناک است و اگر تجربه و سررشته‌ای در آن ندارید کاملاً توصیه می‌شود از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. همچنین پیش از بسته بندی و حمل این وسیله، باید آنرا خوب تمیز کنید. بهتر است بجای استفاده از مواد شیمیایی، از کمی نوشابه، سرکه و آب جهت تمیز کردن اجاق و فر استفاده کنید.

3. جدا کردن قسمت های جداشدنی

جهت راحتتر بسته بندی کردن و حمل اجاق گاز و فر، بهتر است قطعاتی از آنها که قابل جدا شدن هستند را جدا بنمایید. این قطعات ممکن است در حین حمل از وسیله جدا شوند و موجب آیب و ضرب خوردگی شوند. از جمله قسمت های قابل جدا شدن فر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات داخل فر شامل سینی ها و …
  • محافظ های چدنی روی گاز
  • صفحه نمایشگر دما
  • درب شیشه‌ای روز اجاق گاز

هر کدام از این قطعات را جداگانه بسته بندی کرده و برچسب بزنید تا گم نشوند. برای بسته بندی درب شیشه‌ای اجاق گاز، ابتدا آنرا به خوبی تمیز کرده سپس از یک لایه محافظت کننده جهت جلوگیری ورود ضربه و فشار به شیشه، استفاده نمایید. پس از آن با استفاده از پلاستیک های حباب دار آنرا به خوبی پوشانده و بسته بندی کنید و در پایان شیشه را داخل یک کاور مثل پتوی نازک بپیچید و در گوشه امنی قرار دهید. برای محافظت از لبه های شیشه، میتوانید از چهار قطعه مقوا استفاده کنید.

اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید درب شیشه‌ای را جدا کنید آن را با چسب‌های پهن به صفحه گازِ اجاق بچسبانید تا در حین جابجایی باز نشود. چسب را مستقیم روی بدنه گاز نچسبانید. این کار را پس از مرحله پلاستیک حباب دار انجام دهید تا جای چسب روی بدنه گازتان باقی نماند.

4. بسته بندی بدنه اجاق گاز

برای بسته بندی بدنه اجاق گاز یا فر بهتر است از پلاستیک های حباب دار استفاده کنید. استفاده از پلاستیک حبابدار در بسته بندی باعث می‌شود میزان انرژی و فشاری که در حین جابجایی و حمل به اثاثیه وارد میگردد، بسیار کمتر شود. سپس از یک پوشش مناسب مانند پتو جهت پوشش بدنه استفاده کنید. توجه داشته باشد که اندازه پتو باید به قدری باشد که کلیه قسمت های بدنه را پوشش دهد.

 سپس با استفاده از یک نوار یا ریسمان، پتو را محکم به بدنه اجاق گاز و فر ببندید. شرکت های بسته بندی لوازم منزل دارای وسایل بسته بندی مناسب برای این کار هستند می‌توانید از آنها برای این منظور کمک بگیرید. جهت اطمینان بیشتر از وجود آمدن هرگونه ضربه و فشار به این وسیله می‌توانید از یک لایه مقوای ضخیم پیش از بسته بندی حباب‌دار استفاده کنید.

5. حمل اجاق گاز و فر با چرخ متحرک

حمل و جابجایی اجاق گاز و فر بدون استفاده از تجهیزاتی مانند چرخ، کار بسیار سختی بوده و احتیاج به کمک چند فرد قوی و زبده می‌باشد. با استفاده از می‌توانید خیلی سریع اجاق را جابجا کنید و به سمت وانت بار انتقال دهید. جهت بارگیری این وسیله نیز میتوانید از یک رمپ بارگیری استفاده کنید.

اگر در طبقات بالا زندگی می‌کنید و مجبور به جابجایی اجاق گاز از پله هستید این چرخ کمک بزرگی برای شما است و کار شما را بسیار ساده‌تر خواهد نمود. اما توصیه می‌کنیم از افراد متخصص برای این کار کمک بگیرید.

این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید