بسته بندی اثاثیه با پلاستیک حبابدار

پلاستیک حبابدار یکی از بهترین و ایمن‌ترین تجهیزات برای بسته بندی اثاثیه محسوب می‌شود. این پلاستیک به صورت دو لایه و بعضا سه لایه‌ای است که حباب های ریز یا گاهاً درشت بر روی آن بصورت منظم و در تعداد کثیر قرار داده شده است. به دلیل ساختار حباب مانندی که دارد مانع از وارد شدن فشار و ضربه زیاد به وسایل شده و آنها را ایمن می‌سازد. درواقع هوایی که در داخل حباب های این پلاستیک قرار گرفته، نوعی عایق ضربه ایجاد می‌کند.

در ابتدا از نایلون های حبابدار جهت محافظت از تجهیزات الکترونیکی، به دلیل ساختار حساس و آسیب پذیری که داشتند، بکار گرفته می‌شد. اما در حال حاضر از این محصول برای بسته بندی بسیاری از وسایل مختلف مانند ظروف شکستنی، به منظور حفاظت و بالا بردن ایمنی آنها استفاده می‌شود.

تاریخچه ساخت پلاستیک حبابدار

پلاستیک حبابدار در اواخر دهه 1950 در نتیجه تلاش ناموفق دو مهندس به نام های آل فیلدینگ و مارک چانونز بوجود آمد. درسال 1957 در هاوتورن واقع در ایالت نیوجرسی، فیلدینگ و چانونز دو پردۀ مخصوص حمام را به نحوی به یکدیگر متصل کردند و قسمت های دارای حباب های هوا را به وجود آوردند.

هدف آن ها در ابتدا ساخت کاغذ دیواری پلاستیکی سه بعدی بود اما این ایده چندان موفق ظاهر نشد. سپس در سال 1960 این دو مهندس، شرکتی به نام Sealed Air تاسیس کردند که نایلون حبابدار یکی از محصولات اصلی آن بود.

مزایای استفاده از نایلون حباب دار

پیشرفت ها و اختراعاتی که در صنایع مختلف صورت می‌گیرد همگی در جهت سهولت انجام کارها می‌باشد. همانطور که می‌دانید پروسه بسته بندی در اسباب کشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که سلامت و ایمنی بارها تا حد بسیار زیادی به این مرحله وابسته می‌باشد.

بکار گیری روش ها و تجهیزات اصولی در بسته بندی باعث می‌شود تا از عوامل خرابی و آسیب به وسایل کاسته گردد. از جمله این تجهیزات، پلاستیک حبابدار است. این پلاستیک ها در انواع مختلفی وجود دارند که وظیفه تمامی آنها ایمنی و حفاظت وسیله‌ی موردنظر است.

نایلون های حبابدار براساس میزان لایه و بزرگی حباب، قابل استفاده برای وسایل مختلفی می‌باشند. برای بسته بندی و ضربه گیری اثاثیه کوچک (مانند ظروف شکستنی) از نایلون هایی با حباب کوچکتر استفاده می‌شود. برای وسایل بزرگتر (مانند یخچال و مبلمان) نیز از نایلون هایی با حباب های بزرگتر بکار گرفته می‌گردد.

در بین صفحات این نایلون، هوا به صورت حباب محبوس شده و یک ساختار عایق و انعطاف پذیری را اینجاد کرده است. این هوای به دام افتاده از هر گونه ضربه، لرزش، رطوبت و گرد و غبار در زمان جابجایی به وسایل شکننده جلوگیری می‌کند.

کاربرد نایلون حباب دار در اسباب کشی

از پلاستیک حبابدار در صنایع مختلف برای محافظت از اثاثیه بسیار استفاده می‌شود از جمله:

  • صنایع تولید وسایل تزئینی و شکستنی
  • کارگاه تولید کابینت
  • صنایع مربوط به تولید و بسته بندی قطعات کامپیوتری
  • صنایع محصولات چوبی و دکوراسیون
  • باربری و اسباب کشی

در حوزه باربری و اسباب کشی از نابلون هاب حبابدار به منظور محافظت از اثاثیه کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این پلاستیک ها بسیار آسان و راحت است. برای این منظور تنها کافیست پلاستیک را اطراف اثاثیه موردنظر پیچیده و با چسب آن را محکم کنید.

برای بسته بندی اثاثیه ظریف و شکستنی بهتر است طرف حباب دار پلاستیک به سمت داخل باشد. در این صورت هوای داخل حباب ها به خوبی از اثاثیه در برابر فشار حفاظت می‌کنند.

نگران سنگین و اضافه بار وسایلتان نباشید. این تجهیزات وزن زیادی ندارند و حتی می‌توان گفت بی‌وزن هستند. به‌همین دلیل بعد از پیچیدن اثاثیه در آنها و قرار دادنشان در جعبه ها وزن آنها زیاد نمی‌شود.

بسته بندی ظروف چینی و شکستنی

بیشترین کاربرد استفاده از پلاستیک حبابدار در جابجایی برای بسته بندی ظروف چینی و شکستنی است. جهت بسته بندی این اقلام همانطور که گفته شد از نایلون هایی با حباب کوچک استفاده کنید.

به طور مثال اگر می‌خواهید لیوان های آشپزخانه تان را بسته بندی کنید، ابتدا پلاستیک را کاملا به دور آنها پیچیده و بعد آنها را در جعبه قرار دهید. اما برای بسته بندی ظروف چینی تنها کافی است در میان هر ظرف یک پلاستیک در ابعاد مناسب قرار دهید. بدین طریق از وارد شدن ضربه به آنها در حین جابجایی جلوگیری می‌شود.

بسته بندی اثاثیه شیشه‌ای

برای بسته بندی اثاثیه شیشه‌ای مانند آینه، قفسه شیشه‌ای، رومیزی شیشه‌ای و … همچنان باز میتوانید از پلاستیک حباب دار استفاده نمایید. برای بسته بندی این اقلام نباید از حباب های کوچک همانند مورد قبلی بکار بگیرید. سایز این حباب ها باید بزرگ باشد.

اگر نگران خط و خش افتان بر روی این اثاثیه هستید، میتوانید ابتدا آنها را با کاغذ بسته بندی بپوشانید و بعد از دو لایه پلاستیک برای بسته بندی آنها استفاده نمایید.

بسته بندی تجهیزات الکترونیکی با پلاستیک حبابدار

در ابتدا از پلاستیک های حبابدار برای بسته بندی تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شد. چراکه این وسایل از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند و اگر در معرض فشار و لرزش قرار بگیرند، احتمال آنکه آسیب ببینند زیاد است. برای بسته بندی این اقلام از نایلون های حبابدار سایز کوچک استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید